Idégrundlaget 
        
Det er tankevækkende, at mens man i den kommunale sektor ofrer masser
 af penge på løbende at efteruddanne de mange kommunalt ansatte, er det 
yderst begrænset, hvad man ofrer på at styrke politikerne i deres 
varetagelse af den politiske ledelse.
	
	Med undtagelse af borgmestre er kommunalpolitikerne 
fritidspolitikere, der ved siden af deres hovedbeskæftigelse skal løfte 
ikke mindre end opgaven at styre hele den kommunale sektor, så den 
afspejler borgernes vilje, repræsenteret ved de folkevalgte. Kort sagt: 
sikre at vort demokrati lever og fungerer effektivt og danner bolværk 
mod det teknokrati, der presser sig på via embedsværket.
	
	Rollen som politiker skal forstås og erkendes af politikerne. Og ikke
 mindst skal politikerne kunne spille denne rolle. Og det kræver faktisk
 rigtig meget. Hvad vil det sige at være politiker? Hvordan kan den 
enkelte politiker opnå indflydelse og præge udviklingen i sin kommune? 
Hvordan kan den menige politiker sætte en politisk dagsorden? Jeg tror 
ikke jeg overdriver – eller træder nogen over tæerne – når jeg påstår, 
at der på dette område er plads til forbedringer.
	
	Ikke mindst kommunalreformen med de færre og større kommuner har 
gjort rollen som politiker vanskeligere. Alt for ofte er situationen 
den, at politikerne som et viljeløst organ følger embedsværkets 
indstillinger. Uanset hvor fornuftige og velovervejede disse måtte være,
 er det ikke folkestyre eller demokrati.
	
	Situationen i dag er den, at vi har et bekymrende stort demokratisk 
underskud. Og det er måske en af de væsentligste årsager til, at stadigt
 flere vælgere – og især de unge – fravælger at deltage i "demokratiet” –
 ved ikke at afgive sin stemme. Valgdeltagelsen ved kommunalvalgene er 
således stærkt faldende og det kræver handling, hvis man skal vende den 
udvikling. Får man en oplevelse af, at det ikke er politikerne, der 
reelt bestemmer eller kun har begrænset indflydelse, ja, så er 
motivationen for at møde op og afgive sin stemme nok ikke så stor.
	
	Og det demokratisk underskud er formentlig også den væsentligste 
årsag til, at det er blevet sværere at rekruttere politikere. Hvorfor 
lade sig vælge til en forsamling og bruge stort set al sin fritid på det
 – med store afsavn af familiesamvær mm – hvis man ikke gør nogen 
forskel?
	
	At udfylde rollen som politiker og dermed udøve politiske ledelse 
kræver faktisk en række kompetencer, som man ikke kan gå ud fra, at man 
som politiker bare besidder. Tværtimod er det kompetencer, man som regel
 ikke besidder, før man sidder i politikerrollen, for før har man ikke 
haft brug for dem.
	
	Lad mig nævne et par eksempler:
	
	1) Hvordan "sætter man en dagsorden”? Vort system i dag er indrettet 
således, at det i udgangspunktet er embedsværket, der sætter 
dagsordenen. I bogstaveligste forstand er det forvaltningsdirektionen, 
der udarbejder dagsordenen til møderne i de politiske udvalg – i dialog 
med den folkevalgte udvalgsformand. Men hvordan kommer den menige 
politiker til fadet? Det kræver nogle kompetencer og værktøjer, som 
mange politikere ikke besidder – men som kan læres!
	
	2) Et element i politisk ledelse er forhandlinger, først og fremmest 
mellem partier men også med organisationer og institutioner. Hvor mange 
politikere har disse kompetencer”? Hvor mange politikere har lært 
forhandlingsteknikker. Næppe mange – man antager vel, at det kan man 
bare! Men det kan man ikke bare!
	
	3) Hvordan skal man som politiker evne at sætte sig ind i 
problemstillingerne – og helt konkret sætte sig ind i de dynger af 
papirer (måske i elektronisk form), man modtager. Jeg tror alle 
politikere kender følelsen af næsten at drukne i papirer og 
informationer. Hvordan undgår man at blive væltet omkuld? At miste 
overblikket – hvis man overhovedet nogensinde har haft det?
	
	Vi har indrettet os ud fra den noget naive og forsimplede tankegang, 
at politikerne bare skal komme med visionerne og ideerne – så dribler 
embedsværket viljeløst disse ideer og forslag i mål. Men sådan er 
virkeligheden langt fra.
	
	Tiden er for alvor kommet til at fokusere på det øverste niveau i 
vores kommunale sektor, nemlig det politiske – og dermed det 
demokratiske element. Politisk ledelse udøves af de folkevalgte – 
hjulpet hermed af embedsværket. Begge aktører har roller at spille i den
 politiske ledelse – med politikerne for bordenden. Det er faktisk på 
høje tid, at vi begynder at tage politikerrollen mere alvorligt – og 
styrke politikerne til at udfylde denne rolle. Det kræver bevidsthed om 
rollen og kompetencer. Og det igen kræver uddannelse!
	Men også embedsværket skal spille sin rolle i den politiske ledelse 
bedre. Det kræver ligeledes bevidsthed om – og klarhed over – rollen og 
kompetencer og værktøjer til at fylde den ud. Og, ja, det kræver også 
uddannelse.
	
	Og endelig – for det tredje – er der brug for, at samspillet mellem 
politikere og embedsværk gennemgår store ændringer – gennem en proces 
med de to parter involveret.
	Ovenstående betragtninger er i høj grad funderet på mine egne 
oplevelser som kommunalpolitiker i snart 12 år. Jeg genopstiller ikke 
ved det kommende valg – men til gengæld etablerer jeg nu "Akademiet for 
politisk ledelse” – en virksomhed, hvis mission netop er at bidrage til 
styrkelsen af den politiske ledelse, først og fremmest i vore kommuner.
	
	Mere konkret ved at tilbyde en egentlig politikeruddannelse i form af
 et modulopbygget uddannelsesprogram med nogle grundmoduler og en række 
tilvalgsmuligheder efter behov. Tillige tilbyder akademiet kurser for 
embedsværket til styrkelse af dets rolle i den politiske ledelse. 
Herudover tilbyder Akademiet på konsulentbasis at bidrage, at samspillet
 mellem politikerne og embedsværket i den enkelte kommune og i det 
enkelte politiske udvalg styrkes.
	
	Læs mere om Akademiets ydelser under menupunktet: Ydelser