Idégrundlaget
Det er tankevækkende, at mens man i den kommunale sektor ofrer masser
af penge på løbende at efteruddanne de mange kommunalt ansatte, er det
yderst begrænset, hvad man ofrer på at styrke politikerne i deres
varetagelse af den politiske ledelse.
Med undtagelse af borgmestre er kommunalpolitikerne
fritidspolitikere, der ved siden af deres hovedbeskæftigelse skal løfte
ikke mindre end opgaven at styre hele den kommunale sektor, så den
afspejler borgernes vilje, repræsenteret ved de folkevalgte. Kort sagt:
sikre at vort demokrati lever og fungerer effektivt og danner bolværk
mod det teknokrati, der presser sig på via embedsværket.
Rollen som politiker skal forstås og erkendes af politikerne. Og ikke
mindst skal politikerne kunne spille denne rolle. Og det kræver faktisk
rigtig meget. Hvad vil det sige at være politiker? Hvordan kan den
enkelte politiker opnå indflydelse og præge udviklingen i sin kommune?
Hvordan kan den menige politiker sætte en politisk dagsorden? Jeg tror
ikke jeg overdriver – eller træder nogen over tæerne – når jeg påstår,
at der på dette område er plads til forbedringer.
Ikke mindst kommunalreformen med de færre og større kommuner har
gjort rollen som politiker vanskeligere. Alt for ofte er situationen
den, at politikerne som et viljeløst organ følger embedsværkets
indstillinger. Uanset hvor fornuftige og velovervejede disse måtte være,
er det ikke folkestyre eller demokrati.
Situationen i dag er den, at vi har et bekymrende stort demokratisk
underskud. Og det er måske en af de væsentligste årsager til, at stadigt
flere vælgere – og især de unge – fravælger at deltage i "demokratiet” –
ved ikke at afgive sin stemme. Valgdeltagelsen ved kommunalvalgene er
således stærkt faldende og det kræver handling, hvis man skal vende den
udvikling. Får man en oplevelse af, at det ikke er politikerne, der
reelt bestemmer eller kun har begrænset indflydelse, ja, så er
motivationen for at møde op og afgive sin stemme nok ikke så stor.
Og det demokratisk underskud er formentlig også den væsentligste
årsag til, at det er blevet sværere at rekruttere politikere. Hvorfor
lade sig vælge til en forsamling og bruge stort set al sin fritid på det
– med store afsavn af familiesamvær mm – hvis man ikke gør nogen
forskel?
At udfylde rollen som politiker og dermed udøve politiske ledelse
kræver faktisk en række kompetencer, som man ikke kan gå ud fra, at man
som politiker bare besidder. Tværtimod er det kompetencer, man som regel
ikke besidder, før man sidder i politikerrollen, for før har man ikke
haft brug for dem.
Lad mig nævne et par eksempler:
1) Hvordan "sætter man en dagsorden”? Vort system i dag er indrettet
således, at det i udgangspunktet er embedsværket, der sætter
dagsordenen. I bogstaveligste forstand er det forvaltningsdirektionen,
der udarbejder dagsordenen til møderne i de politiske udvalg – i dialog
med den folkevalgte udvalgsformand. Men hvordan kommer den menige
politiker til fadet? Det kræver nogle kompetencer og værktøjer, som
mange politikere ikke besidder – men som kan læres!
2) Et element i politisk ledelse er forhandlinger, først og fremmest
mellem partier men også med organisationer og institutioner. Hvor mange
politikere har disse kompetencer”? Hvor mange politikere har lært
forhandlingsteknikker. Næppe mange – man antager vel, at det kan man
bare! Men det kan man ikke bare!
3) Hvordan skal man som politiker evne at sætte sig ind i
problemstillingerne – og helt konkret sætte sig ind i de dynger af
papirer (måske i elektronisk form), man modtager. Jeg tror alle
politikere kender følelsen af næsten at drukne i papirer og
informationer. Hvordan undgår man at blive væltet omkuld? At miste
overblikket – hvis man overhovedet nogensinde har haft det?
Vi har indrettet os ud fra den noget naive og forsimplede tankegang,
at politikerne bare skal komme med visionerne og ideerne – så dribler
embedsværket viljeløst disse ideer og forslag i mål. Men sådan er
virkeligheden langt fra.
Tiden er for alvor kommet til at fokusere på det øverste niveau i
vores kommunale sektor, nemlig det politiske – og dermed det
demokratiske element. Politisk ledelse udøves af de folkevalgte –
hjulpet hermed af embedsværket. Begge aktører har roller at spille i den
politiske ledelse – med politikerne for bordenden. Det er faktisk på
høje tid, at vi begynder at tage politikerrollen mere alvorligt – og
styrke politikerne til at udfylde denne rolle. Det kræver bevidsthed om
rollen og kompetencer. Og det igen kræver uddannelse!
Men også embedsværket skal spille sin rolle i den politiske ledelse
bedre. Det kræver ligeledes bevidsthed om – og klarhed over – rollen og
kompetencer og værktøjer til at fylde den ud. Og, ja, det kræver også
uddannelse.
Og endelig – for det tredje – er der brug for, at samspillet mellem
politikere og embedsværk gennemgår store ændringer – gennem en proces
med de to parter involveret.
Ovenstående betragtninger er i høj grad funderet på mine egne
oplevelser som kommunalpolitiker i snart 12 år. Jeg genopstiller ikke
ved det kommende valg – men til gengæld etablerer jeg nu "Akademiet for
politisk ledelse” – en virksomhed, hvis mission netop er at bidrage til
styrkelsen af den politiske ledelse, først og fremmest i vore kommuner.
Mere konkret ved at tilbyde en egentlig politikeruddannelse i form af
et modulopbygget uddannelsesprogram med nogle grundmoduler og en række
tilvalgsmuligheder efter behov. Tillige tilbyder akademiet kurser for
embedsværket til styrkelse af dets rolle i den politiske ledelse.
Herudover tilbyder Akademiet på konsulentbasis at bidrage, at samspillet
mellem politikerne og embedsværket i den enkelte kommune og i det
enkelte politiske udvalg styrkes.
Læs mere om Akademiets ydelser under menupunktet: Ydelser